Villkor och köpinformation

 

Dessa köpvillkor gäller för köp i vår nätbutik. I vår butik på Birger Jarlsgatan 32 gäller delvis andra villkor. 

BETALNING

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Det är säkert att handla i Plan etts nätbutik.

Bank- och kreditkort. Vi samarbetar med Payex för enkla och säkra kortbetalningar med Visa, Mastercard och American Express. All information som rör din betalning krypteras med Secure Sockets Layer (SSL) vid överföring till Payex och dina kortuppgifter varken lagras eller registreras av Plan ett.

Direktbetalning från ditt bankkonto. För dig som är kund hos Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Hela betalningen görs över din bank och inga uppgifter lämnas ut till Plan ett.

Fakturabetalning. Vi erbjuder fakturabetalning för företag vid köp över 5.000 kronor. Kontakta oss. Tel 08-230133 eller info@planett.se

LEVERANS

Vi levererar alltid din beställning så snabbt som möjligt om vi inte kommit överens om annat. Leveranstiden är ungefärlig och avser tiden från det att vi under vardag registrerat din order till dess att paketet skickas från oss. Som nätkund har du fri leverans på beställningar över 1000 kronor. För mindre order har vi en enhetskostnad på 95 kronor. Vissa skrymmande varor levereras ej fraktfritt, detta står då tydligt angivet vid aktuell produkt.

Lagervaror. Lagervaror är allt som vi normalt har på lager för omgående leverans, ca 2-5 vardagar. Vid stor orderingång eller leveransförsening från våra leverantörer kan längre leveranstider förekomma. Vi meddelar dig detta så snart vi behandlat din order. Önskar du hjälp med inbärning och montering är leveranstiden som regel något längre.

Beställningsvaror tillverkas ofta efter dina önskemål och leveranstiden varierar mellan olika leverantörer. Vi försöker uppge så korrekt leveranstid som möjligt, men för dagsaktuell leveranstid är det bäst att kontakta oss. Vi meddelar dig förväntad leveransvecka så snart vi får orderbekräftelse från våra leverantörer. Beskedet kan i vissa fall ta upp till två veckor. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid skickar vi försändelsen när alla varor kommit till vårt lager. Delleverans kan fås mot en avgift.

Leveransförseningar. Om leveransförseningar uppstår kontaktar vi dig via telefon eller mejl. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från ersättningskrav på grund av leveransförseningar.

Vi levererar endast inom Sverige och du kan välja mellan olika leveransalternativ.

Hämta i butik. Beställ varor i lugn och ro hemma vid din dator och hämta ut i vår butik i centrala Stockholm, Birger Jarlsgatan 32 alt. i på vårt "baklager" på Rimbogatan 1. Vi kontaktar dig via sms, telefon eller e-mejl när det är dags. Detta alternativ är förstås alltid kostnadsfritt. Reavaror säljs alltid till hämtpris.

DHL/Posten Paket lättare än 20 kilo och kortare än 1,5 meter skickar vi med Posten eller DHL. Du hämtar varan på närmaste utlämningsställe efter avisering. Ej uthämtade paket debiteras med 300 kronor för att täcka våra kostnader.

Hemleverans. Större försändelser fraktas av DHL eller annan speditör till din ytterdörr eller trappuppgångsport. Inbärning ingår inte så tänk på att ordna med bärhjälp vid behov.  Speditören kontaktar dig via mejl eller sms för att boka dag och tidsintervall.  För leveranser till Gotland, skärgården, fjällvärden eller andra platser som får anses vara svårtillgängliga för varutransporter kan andra villkor gälla. Vänligen kontaka oss, info@planett.se.

Hemleverans med inbärning. Varor under 30 kilo bärs in innanför entrédörren av chauffören. Är det skrymmande varor så kanske du får ge honom en hjälpande hand. Du blir kontaktad via mejl eller sms för att boka dag och tidsintervall. Kostnaden för denna tjänst är 600 kronor. För leveranser till Gotland, skärgården, fjällvärden eller andra platser som får anses vara svårtillgängliga för varutransporter kan andra villkor gälla. Vänligen kontaka oss, info@planett.se. För extra tjänster som inbärning av två man (eller fler i vissa fall), avemballering, montering, bortforsling av emballage, kontakta Plan ett för prisuppgift.  

Ej avhämtat paket eller misslyckat leveransbesök

I de fall försändelser inte hämtas ut, leveranser misslyckas på grund av att beställaren inte är hemma eller inte går att få kontakt med på angivet telefonnummer alternativt vägrar ta emot försändelsen debiteras en kostnad på 300 kronor för postpaket och 600 kronor för större paket.

ÅNGERRÄTT- distanshandel

Du har enligt distanshandelslagen 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken. Senast 14 dagar efter du mottagit varan meddelar du oss att du önskar utnyttja ångerrätten. Leveranskostnaden för returen bekostas då av dig och varan skall vara oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vi löser inte ut returer som skickas mot postförskott. Återbetalning utförs senast 30 dagar efter att vi mottagit varan och godkänt returen. Ångerrätten gäller inte om varan tillverkas på beställning eller anpassas till just dig. Som regel gäller det varor med längre leveranstid än 14 dagar. Då gäller ångerrätten i 14 dagar efter det att du mottagit orderbekräftelsen. Ångerrätten gäller privatkunder, ej företagskunder. Samma regler gäller för byte av varor. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Öppet köp i butik

Du har 7 dagars öppet köp på varor som du köper och tar med dig direkt från butiken. Öppet köp gäller inte beställningsvaror eller nedsatta varor. Varan skall vara i oanvänd och i samma skick som när du köpte den och emballaget måste finnas kvar.

REKLAMATION

Kontakta oss inom 4 dagar från mottagandet, om du upptäcker ett fel med din vara. Underlätta gärna reklamationen genom att ta bilder på skadan. Avseende produktfel har du tre års reklamationsrätt. Det förutsätter att du följt alla skötselråd och iakttagit normal aktsamhet. Du måste reklamera varan snarast möjligt efter att du upptäckt felet.

TRANSPORTSKADOR

Det är viktigt att du kontrollerar dina paket för eventuella transportskador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga skador på emballaget skall kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel när du mottog försändelsen. Kontakta oss inom 4 dagar från att du tog emot leveransen och se till att du har fraktsedlar kvar. Det gäller även dolda skador så inspektera dina varor direkt när du mottagit dem. Du får inte använda den skadade produkten och du måste behålla emballaget för inspektion.

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Obs, skicka inga returer innan du varit i kontakt med oss.

INTEGRITETSPOLICY
Plan etts integritetspolicy förklarar hur vi samlar in, använder och lagrar dina personuppgifter samt hur vi i övrigt säkerställer att dina personuppgifter behandlas enligt gällande lagstiftning. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter.

Personuppgiftsansvarig
Plan ett AB, org nr 556631-6914 är ansvarig för de personuppgifter som vi behandlar.

Vilka personuppgifter om dig behandlar vi
Plan ett samlar in och behandlar följande kategorier av personuppgifter om dig som kund eller potentiell kund i samband med att du genomför köp och använder våra tjänster och att vi marknadsför och saluför våra produkter och tjänster.
• Kontaktuppgifter som namn, e-postadress, leveransadress, fakturaadress och telefonnummer.
• Kontoinformation som kundnummer, användarnamn, organisationsnummer.
• Orderinformation som ordernummer och datum, beställda produkter, pris, rabatt och köphistorik.
• Betalningsuppgifter som betalsätt, kortnummer, kortinnehavare, transaktionstidpunkt, belopp, IP-adress och historik.
• Korrespondens och annan information om supportärenden, anteckningar och e-postmeddelanden vid kontakt med kundservice.
• Videoinspelningar från kamerabevakning i våra butiken.

Ändamål
Enligt GDPR får personuppgifter endast samlas in för ”särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål.

A. För att kunna hantera beställningar och köp
Den insamling av uppgifter som vi gör för att kunna hantera dina beställningar och köp. Uppgifterna baseras på det köpeavtal som ingåtts.
Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden.

B. För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser
Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet.)
Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag.

C. Hantera reklamationsärenden och kundservice
Behandling av personuppgifter för detta ändamål omfattar Plan etts aktiviteter för att t.ex. kommunicera, utreda klagomål- och reklamationsärenden, besvara frågor som kommer in till kundtjänsts e-post, telefon eller digitala kanaler och vårda kundförhållandet.
Laglig grund – berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose båda parters berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden.

D. Lämna information om och marknadsföra produkter och tjänster
Vi behandlar personuppgifter för detta ändamål för att per post, e-post, sms/mms och telefon informera dig om och marknadsföra de produkter, tjänster och erbjudanden som Plan ett tillhandahåller. Som kund erbjuds du alltid möjlighet att via en länk avregistrera sig från sådant utskick.
Laglig grund – berättigat intresse.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
• Plan ett kommer att spara dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att fullgöra de ändamål som uppgifterna behandlas för. Därutöver kan Plan ett komma att spara uppgifterna längre om det behövs för att fastställa, försvara eller göra gällande rättsligt anspråk. Vi genomför regelbundet gallringar och tar bort personuppgifter som inte längre är nödvändiga.
• Plan ett sparar personuppgifter så länge du är aktiv genom att interagera med Plan ett på olika sätt.
• Plan ett använder din mejladress till utskick av nyhetsbrev. Du kan om du vill enkelt avregistrera dig via en länk i nyhetsbrevet.

Till vem kan uppgifterna komma att lämnas ut?
Om du lägger en beställning eller genomför köp från Plan ett kan vi dessutom lämna ut dina personuppgifter till följande mottagare inom ramen för hantering av din beställning och köp baserat på våra avtalsförpliktelser gentemot dig som laglig grund:
• Leverantörer, tillverkare, distributörer. Uppgifterna som lämnas är kontaktuppgifter och orderinformation.
• Logistikföretag och speditörer som hjälper oss med varutransporter så vi kan leverera våra produkter till dig. Vi lämnar ut kontaktuppgifter och orderinformation.
• Samarbetspartners och leverantörer av betalningslösningar, t.ex. kortinläsande företag, banker, kreditinstitut och andra finansiella aktörer. Uppgifterna som lämnas ut är kontaktuppgifter, identifikationsnummer och betalningsuppgifter.
• Kreditvärderingsinstitut, kreditupplysningsföretag eller banker som förser oss med underlag för att vi ska kunna säkerställa din betalningsförmåga, t.ex. kreditupplysningar, när du ansöker om kredit inom ramen för hantering av dina beställningar och köp. Den uppgift som lämnas ut är identifikationsnummer, orderinformation och betalningsuppgifter.

Plan ett säljer aldrig dina uppgifter till någon tredje part.

Var behandlar vi dina uppgifter?
Vi behandlar dina uppgifter inom EU/EES

Vad har du som kund för rättigheter?
Plan ett ansvarar för att dina personuppgifter behandlas enligt gällande lagstiftning. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Om du har frågor om detta eller vill utöva någon rättighet, vänligen kontakta oss på info@planett.se. Du har även rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen som är ansvarig tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter i Sverige.
a. Rätt till tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få information om behandlingen, inklusive en kopia av dina personuppgifter som är under behandling, ett s.k. registerutdrag.
b. Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att dina personuppgifter rättas om uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
c. Rätt till radering 
Du har rätt att begära att Plan ett tar bort dina personuppgifter när uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har behandlats. Vi sparar dina kunduppgifter så länge de är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in.
d. Rätt till begränsning av behandling
Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas under tiden personuppgifternas korrekthet utreds.
e. Rätt till invändning 
Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. I så fall behöver du specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.

Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du kontakta oss. Du också rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Cookies

När du besöker vår webbplats sparas så kallade "session cookies" på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har aktiverat cookies i din webbläsare kommer du inte att kunna handla. Session cookies försvinner från din dator när du avslutar din webbläsare.

Övrigt 

Du måste vara över 18 år för att handla i nätbutiken. 

Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i fakta-, pris- och leveransuppgifter, för leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning. Tänk på att bilderna inte alltid återger produktens exakta utseende eller färg. Bildskärmsinställningar påverkar detta.  

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

Vid eventuell tvist följer vi de rekommendationer som Allmänna Reklamationsnämden utfärdar.

 

     
       

 

 

.